LindeKultur uppgraderad från "nyhetsbrev" till etablerad "nyhetskanal" i Lindesberg


PUBLICERAT 8 OKTOBER 2025


LindeKultur uppgraderad från "nyhetsbrev" till etablerad "nyhetskanal" i Lindesberg


Institutet för mediestudier - som bland annat kartlägger "de vita fläckarna" på den svenska mediekartan - har uppgraderat LindeKultur från "nyhetsbrev" till en etablerad "nyhetskanal" som redaktionellt bevakar Lindesbergs kommun. Totalt finns därmed fyra nyhetskanaler i Lindesbergs kommun - Nerikes Allehanda, LindeNytt.com, Fellingsbro.se och LindeKultur.se.



Enligt Institutet för mediestudier finns det 465 redaktioner i Sverige, som producerar innehåll för 367 olika medier. Det är en minskning med omkring 19 procent sedan institutet började mäta 2015. Landets redaktioner finns i dag i 221 kommuner, vilket betyder att 69 kommuner saknar redaktion, jämfört med 56 år 2025. Bakom det minskade antalet redaktioner döljer sig allt från nedlagda papperstidningar med en historia från förra sekelskiftet, till små webbredaktioner, inte sällan rena enmansprojekt.



Så här ser det ut i Lindesbergs kommun:




Vad menas med en redaktion och riktad titel?


Leo Wallentin på Institutet för mediestudier förklarar:

"Definitionerna i den här databasen är sådana att vi talar om redaktioner i egentlig mening, där det lite slängigt uttryckt behövs en skylt på fasaden och skrivbord där det regelbundet sitter reportrar. Men många titlar i databasen görs av enmanna-redaktioner eller produceras från ett tryckeri eller en reklambyrå. Det lite luddiga begreppet ”riktad titel” har vi infört för att kunna inkludera även dem, även om de inte har en nyhetsredaktion i klassisk bemärkelse. Inte heller de stora mediehusens dedikerade reportrar räknas som redaktioner (även om de bor på orten de bevakar), och inte heller Sveriges Radios ”pop up-redaktioner” och liknande.


Andra databaser har säkert andra definitioner, se till exempel KB:s Nya Lundstedt som gör delvis andra avgränsningar.


Vad som är rätt avgränsning här beror förstås på vad man vill mäta. I vårt fall har det viktigaste varit att ha en enhetlighet för att kunna beskriva förändringar i medielandskapet över tid."



Efter 13 år som nyhetsrum på Mynewsdesk blev LindeKultur en egen webbtidning under 2024.


Efter 13 år som nyhetsrum på Mynewsdesk sedan 2011 har LindeKultur etablerats som den ledande nyhets- och informationskanalen för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Mynewsdesk har starkt bidragit till vår spridning av nyheter om kulturlivet i Lindesberg - lokalt, regionalt, nationellt och ibland även internationellt. Andra bidragande framgångsfaktorer är att vi erbjuder något som saknas inom våra två journalistiska huvuduppgifter:


Information & Marknadsföring: LindeKultur erbjuder kulturens aktörer tillgång till en unik och kostnadsfri kanal för marknadsföring av kulturlivet i Lindesberg (med omnejd). Eftersom det mesta av kulturutbudet i en kommun som Lindesberg drivs av ideella krafter utan ekonomiska möjligheter och erfarenheter av information och marknadsföring har LindeKultur blivit en uppskattad nyhets- och informationskanal i Lindesbergs kommun.

Bevaka & Granska: Sedan kultur- och fritidsnämnden avvecklats i Lindesbergs kommun har kulturfrågor hamnat i ”kommunalpolitisk skugga” i Lindesberg - och därmed ökat behovet av ”kulturens röst” som bevakar och tillvaratar kulturlivets intressen. Och när orter och intressen hamnar i ”medieskugga” eller ”vita fläckar på nyhetskartan” ökar behovet av och möjligheterna för lokala medier i nya former på en mediemarknad i snabb förändring.