
Ett kommungemensamt fokus på service och bemötande ska förbättra näringslivsklimatet i Lindesbergs kommun
PUBLICERAT 29 OKTOBER 2025
Tillväxtförvaltningen ska bli bättre på att marknadsföra vad de arbetar med
Tillväxtnämnden i Lindesbergs kommun uppmanar Tillväxtförvaltningen att i större utsträckning använda sig av de kommunala kommunikatörernas expertis samt upprätta en kommunikationsplan för att på ett bättre sätt marknadsföra vad förvaltningen arbetar med - både externt och internt. Bakgrunden är det arbete som pågår inom hela kommunkoncernen (både förvaltningar och bolag) för att förbättra näringslivsklimatet i kommunen - och den roll som Tillväxtnämnden har i detta arbete.
"Tillväxtnämndens primära roll är kompetensförsörjningen både mot
kommunen och övriga näringslivet som arbetsgivare", konstaterar Tillväxtnämnden: "Ett annat perspektiv är att verka för en attraktiv kommun och ökad inflyttning och etablering genom att främja engagemang, evenemang, kultur, fritids- och föreningsliv."
För att förbättra näringslivsklimatet i kommunen har en förstudie startat där ett konsultföretag (WSP KONSULT) intervjuar företag med tillväxtpotential för att kartlägga näringslivets behov - och vad kommunen kan göra för att möta detta. Arbetet kommer att pågå till februari 2026 och ska mynna ut i en aktivitetsplan för arbetet framåt.
Tillväxtnämnden har också identifierat ett stort behov av intern och extern marknadsföring. Förvaltningen arbetar ofta bakom kulisserna för att säkra kompetens men även för att berika människors vardag och
det här behöver synas bättre.

Tomas Klockars (M) - Kommunstyrelsens ordförande: "Den här produkten symboliserar vårt gemensamma åtagande i att förbättra förutsättningarna för kommunens näringsliv. Det är viktigt att vi samarbetar mellan nämnder och förvaltningar eftersom alla, oavsett grunduppdrag, på något vis är en del i företagares vardag. Gränslinjen mellan företagare och privatperson är ibland diffus. Därför är detta kommunövergripande arbetssätt så viktigt. Att ständigt arbeta med att förbättra vår service och bemötande, oavsett vad i kommunen du jobbar med, är en klar förväntan vi har från politiken. Ingen kan göra allt men alla kan göra något."

Tillväxtförvaltningen - med ansvar för bland annat kultur och fritid: "Vi lever upp till förvaltningens mission: Bildning och demokrati. Ett rikare liv. Vi gör skillnad för människors livskvalitet - idag och i morgon". "Vi ska öka vår kommunikation: Arbeta med proaktivt med pressmeddelanden. Bättre synlighet i det goda arbete vi gör och då med andra i frågorna".

Besök Linde AB - driftar kommunens största besöksmål (Lindesberg Arena, Badhuset Energikällan och Lindesberg Bio): "Proaktiv PR-strategi: Sätt upp rutiner för pressmeddelanden vid större evenemang, nyheter, samarbeten etc". "Utveckla kommunikationen: hemsida och social medier med tydligare information om aktiviteter, öppettider och evenemang". "Anpassa kommunikationen till olika åldersgrupper och behöv (t.ex. lättläst, översättningar)".
