Drottning Kristinas musik och folkmusik med logdans på Siggebohyttans loge


Drottning Kristinas musik och folkmusik med logdans på Siggebohyttans loge


26-05-28: I sommar bjuder Örebro läns museum in till två musikevenemang: Söndag 19 juli ger Ensemble Zellbell en konsert på Siggebohyttans loge med titeln Drottning Kristinas musik och musiker i Sverige 1654. Lördag 1 augusti ger Ad Hoc-orkestern en tvådelad tillställning med folkmusik och logdans. Biljetter till konserterna finns nu att köpa.



Söndag 19 juli kl 16:00 ger Ensemble Zellbell en konsert på Siggebohyttans loge med titeln Drottning Kristinas musik och musiker i Sverige 1654


Under sin tid som regent bjöd Drottning Kristina in musiker från olika länder i Europa till sitt svenska hov. Vintern och våren 1654, Kristinas sista tid i Sverige innan hon abdikerade, var en mycket spännande tid då det vistades många intressanta musiker och tonsättare vid drottningens hov, däribland en grupp franska violinister med Pierre Verdier i spetsen och italienska musiker med Vincenzo Albrici i ledningen, det var även musiker från England på besök. Tillsammans med hovets svenska och tyska musiker lär dessa ha spelat för varandra och även tillsammans, ofta i drottningens närvaro, de lär ha kopierat varandras musik och på olika sätt inspirerat och berikat varandra. En del av musiken finns bevarad i den s.k. Dübensamlingen, en talrik notsamling efter hovkapellmästaren Gustav von Düben och som nu finns hos Uppsala universitetsbibliotek. I detta konsertprogram får vi höra unik musik från denna spännande tid!


Medverkande: Ensemble Zellbell

  • Rebecka Karlsson – barockviolin, ensembleledare
  • Olof Ericsson – barockviolin
  • Ylva Lundén-Welden – barockviola
  • Magdalena Mårding – viola da gamba
  • Lars-Erik Larsson – teorb




Lördag 1 augusti kl 14:00 ger Ad Hoc-orkestern en tvådelad tillställning med folkmusik och logdans.


Ad Hoc-orkestern spelar folkmusik, ofta till dans och ofta egna låtar, snabbt, glatt o svängigt! I januari släppte de albumet Närketag och nu kommer de till Siggebohyttans loge för en tvådelad tillställning. Först en konsertdel sedan efter en kort paus finns det möjlighet till dans. Polka, schottis, bugg eller vals? Det är inte så noga. Alla är välkomna på dansgolvet, oavsett om man är nybörjare eller van dansare.