3 SEPTEMBER 2024

"Det finns alltid en morgondag" - höstterminens andra Filmstudio-film i Lindesberg


Torsdag 12 september kl 19:00 presenterar Lindesbergs Filmstudio höstterminens andra film på Lindesbergs Bio - "Det finns alltid en morgondag" (C'è ancora domani) - en italiensk film från 2023 i regi av Paola Cortellesi.


Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget är film föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se filmstudions filmutbud. Filmstudions filmer börjar kl 19:00 - men biografen är öppen från kl 18:00 för kaffe, kaka och lite filmprat inför kvällens film.


Torsdag 12 september kl 19:00:

Det finns alltid en morgondag (C'è ancora domani)


  • Produktion: Italien, 2023
  • Regissör: Paola Cortellesi.
  • Medverkande: Valerio Mastandrea, Romana Maggiora Vergano, Paola Cortellesi
  • Speltid: 118 min


Delia kämpar för att få tillvaron att gå ihop i en stad som gläds över att kriget är slut men dras med sviterna. Hon sköter hushållet och håller ordning på barnen, samtidigt som hon parerar slagen från sin lynniga make och blir utskälld av sin sängbundne svärfar. Enda nöjet är att hinna med ett snabbt bloss i bästa väninnans marknadsstånd. Delia drömmer om en bättre framtid för sin dotter Marcella men förlovningen med den välbeställda Giulio oroar henne. På ytan ser allt ut som vanligt, men det är kanske inte som det verkar och allt förändras med ankomsten av ett mystiskt brev som leder till filmens fullkomligt underbara slut.




Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). SFF startade 1953 och är en fristående ideell organisation som består av lokala filmföreningar, filmstudios, från hela Sverige. Dessa filmklubbar brinner för att visa bra film för sina medlemmar. Det finns omkring 100 filmstudior över hela landet.



Filmhelg 19-20 oktober i Filmhuset 1 Borgvägen Stockholm.

Filmhelger är till för alla medlemmar i någon filmstudio. Det är en helg full av filmhistoriska nedslag, trivsel, mat och umgänge.


Filmhelgens tema Adaptationer: Idag diskuteras allt oftare adaptionen som något problematiskt. I en värld där ingen verkar våga göra film utan en känd förlag anser många att originalmanusen är förlorare i den filmhistoriska utvecklingen. Men då får vi inte glömma bort att adaptioner inte automatiskt betyder att det saknas originalitet. Det räcker med att titta på några av filmhistoriens mest hyllade filmer. Casablanca var skriven som en pjäs, Rashomon två noveller, Cykeltjuven en roman och till I hetaste laget hämtade Billy Wilder historien från en gammal fransk film. Men vad är det som gör en adaption, oavsett förlaga, lyckad? Under denna helg ber vi en rad filmkritiker och filmarbetare att presentera var sitt lyckat val och förklara varför. Läs mer >>